Cancerul mamar se previne din adolescenta Adaptare dupa Karen Collins, M.S., R.D.,C.D.N.
American Institute for Cancer Research
Cancerul mamar continua sa fie a doua cauza de deces prin cancer īn tarile civilizate. Spre deosebire de alte tipuri de cancer, unde se stie ca un stil de viata sanatos poate preveni 70-80% din īmbolnaviri, cancerul de sān a fost socotit īntotdeauna o exceptie. Exista foarte multi factori de risc ce duc la aparitia lui care nu pot fi influentati de deciziile noastre: vārsta peste 50 de ani, existenta unor rude de sānge (mama, sora etc.) care au suferit de aceasta boala, preexistenta unor boli ale sānului, iradierea excesiva a glandei mamare, pubertatea precoce (primul ciclu īnainte de 12 ani), debutul īntārziat al menopauzei (dupa 55 ani), vārsta de peste 30 de ani la nasterea primului copil sau absenta copiilor, absenta alaptarii, folosirea pilulelor anticonceptionale īn ultimii 10 ani, terapia de substitutie cu estrogen administrata mai mult de cinci ani īn ultimii 10 ani etc. La prima vedere nu prea ramāne loc de interventie prin corectarea stilului de viata.
Oare asa sa fie?
Desi cancerul mamar este diagnosticat de regula mai tarziu in cursul vietii, studiile arata ca el apare si se dezvolta pe parcursul unei vieti intregi. Recent s-a constatat ca obiceiurile practicate in adolescenta pot influenta semnificativ riscul de cancer mamar mai tarziu in viata.
Indiferent de localizare, cancerul este declansat de unele alterari (mutatii) ale ADN-ului din genele anumitor celule. In timpul pubertatii, nivelurile crescute de hormon estrogen duc la diviziuni rapide ale celulelor glandelor mamare. Aceasta le face mai vulnerabile la alterari ale ADN-ului si nu le da ragazul sa repare aceste stricaciuni inainte ca ele sa devina permanente.
īn plus, celulele glandelor mamare nu se maturizeaza complet decāt dupa ce femeia duce la termen o sarcina. Potrivit specialistilor de la Universitatea Cornell din SUA, celulele incomplet maturizate ale glandelor mamare fixeaza mult mai puternic carcinogenii (substante care cauzeaza cancer) si nu sunt la fel de eficiente in repararea ADN-ului ca celulele mamare mature.
Cu cāt o femeie incepe sa aiba ciclul menstrual mai devreme in cursul vietii, cu atat va avea mai multe cicluri menstruale, ceea ce inseamna o expunere totala la estrogen mai mare pe parcursul perioadei fertile a vietii ei. Unii cercetatori au estimat chiar ca o intarziere de doi ani in debutul menstruatiei ar putea insemna o reducere cu 10% a riscului de cancer mamar mai tarziu! Fetele care fac sport (atletism de ex.) au primul ciclu menstrual la o varsta mai mare decat fetele sedentare. Exercitiile fizice regulate ar putea sa scada riscul de cancer de sān si prin intarirea sistemului imunitar. Un alt factor de care depinde varsta debutului menstruatiei este consumul de carne si oua: cu cat ingestia acestor alimente de origine animala este mai mare, cu atat varsta menarhai (primului ciclu) scade...
Pe de alta parte, desi debutul precoce al menstruatiei este un factor de risc recunoscut pentru cancerul mamar, incercarea de a-l preveni prin cure severe de slabire sau exercitii fizice excesive nu este inteleapta. Aceste metode pot duce la pierderi masive de substanta osoasa sau la declansarea unor tulburari ale comportamentului alimentar. Obiectivul trebuie sa fie si in acest caz un stil de viata sanatos, activ si echilibrat, care sa permita o dezvoltare normala.
Sunt prea putine studii care au examinat impactul fumatului in adolescenta ca factor de risc pentru cancerul mamar. Cu toate acestea, carcinogenii din fumul de tigara ajung in sāngele fumatoarelor si circula prin tot corpul lor, putānd fi deosebit de daunatori in cursul adolescentei, cānd celulele glandelor mamare se divid intr-un ritm accelerat.
Īntrucāt adolescentele sunt mai vulnerabile la alterarile ADN-ului care pot declansa dezvoltarea cancerului mamar, ele ar trebui sa nu neglijeze efectele protectoare ale unei diete cu multe fructe, legume si cereale integrale. Aceste alimente furnizeaza cantitati generoase de vitamine antioxidante care contribuie la protejarea ADN-ului fata de substantele toxice, continānd, īn plus, o varietate de substante nutritive esentiale pentru repararea ADN-ului. Compusii fitochimici prezenti īn mod natural īn aceste alimente stimuleaza enzimele care inactiveaza substantele cancerigene īnainte ca ele sa apuce sa provoace daune substantiale. Recomandarea Institutului american de cercetare a cancerului (IACC) de a consuma īn fiecare zi cinci sau mai multe portii de legume si fructe variate s-ar putea să se dovedeasca chiar mai importanta pentru adolescenti decāt pentru adulti!
Consumul de alcool a fost identificat drept unul din factorii de risc ai cancerului mamar la orice vārsta, desi mecanismul exact prin care alcoolul creste riscul acestui tip de cancer nu a putut fi clarificat īnca. S-ar putea ca alcoolul, prin efectul sau de crestere a nivelului de estrogen, sa faca celulele glandelor mamare mai susceptibile la mutatii, sau sa contribuie la cresterea riscului īn alt mod, nedefinit īnca. Deocamdata nu se stie cāt de mult creste riscul de cancer mamar ingestia de alcool la vārsta tānara, dar chiar si aceste īntrebari fara un raspuns definitiv reprezinta īnca un motiv pentru care este foarte bine sa-i īncurajam pe adolescenti sa evite alcoolul.
Un raport epocal al IACC publicat īn 1995 (Food, Nutrition and the Prevention of Cancer: A Global Perspecitve) subliniaza faptul ca o dieta bazata pe alimente vegetale, evitarea alcoolului, activitatea fizica regulata si mentinerea greutatii īn limite normale pot reduce incidenta cancerului mamar cu 33-50%! Raportul atrage atentia ca aceste schimbari īn stilul de viata vor avea beneficiu maxim daca sunt efectuate īnainte de pubertate si daca sunt practicate pentru tot restul vietii. Desigur ca sunt necesare studii suplimentare īn acest domeniu, dar un lucru este deja cert: formarea unor obiceiuri sanatoase de viata īn zorii vietii ramāne calea cea mai sigura spre o sanatate de fier!
|
|
|
Impladenta
Romania, Brasov, Victoria
|
 |
| Trimite informatia prin: |
 |
 |
|
|
Domenii de specializare
Stomatologie Cabinete Stomatologice, Cosmetica dentara, Chirurgie dento alveolara,
|
| Adresa: str.Policlinicii no.14, Victoria, Brasov, Romania,505700 |
| Persoana de contact: Antonescu Dragos |
 |
|
| Telefon de contact:
+ 40 26... |
|
|
 |
|
| Program: L-V 08-18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
| Aveti nevoie de Cazare in Brasov ? |
| Nume Unitate Cazare (+ detalii) | | Tip Unitate | Adresa, Judet | Localizare pe harta |
| 1. | Rina Vista 106 camere, 212 persoane Oferte Speciale (2) |  | Hotel, 3 stele | Valea Sticlariei, Poiana Brasov , , Brasov |  | | | 2. | Pensiunea Ana Bran 7 camere, 15 persoane |  | Pensiune, 3 stele | Bran, Str. Principala, Nr. 369, Brasov , Bran, Brasov |  | | | 3. | Cabana Valea Rasnoavei 6 camere, 12 persoane |  | Cabana, 3 stele | Valea Rasnoavei - Cheile Rasnoavei , Predeal, Brasov |  | | | 4. | apartament simona 2 camere, 4 persoane |  | Apartament Regim Hotelier, 4 stele | b-dul Saturn nr.3 , Brasov, Brasov |  | | | 5. | Motel din Darste 22 camere, 44 persoane |  | Motel, 3 stele | DN 1 Bucuresti-Brasov Km. 165 , Brasov, Brasov |  | | | 6. | pensiunea onea 5 camere, 12 persoane |  | Pensiune, 2 stele | strada principala nr 199 , Viscri, Brasov |  | |
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
Alte Clinici din cu aceleasi specializari |
|
|
|